tisdag 4 december 2012

Äntligen fräscha stolar!


Detta stolsprojekt. Jag tror faktiskt att det har pågått under hela tre års tid, kanske tom något mer. Helt otroligt. Det startade under en dag då viljan var så stor och insikten om vår knappa tid liten. Att beställa hem fuskskinn gick så lätt, några knapptryckningar på dator bara. Det kändes så bra. Det skitiga tyget skulle en gång för alla bli ett minne blott. Hmm... Så blev det inte riktigt. Det var först förra helgen vi fick sista dynan på plats. Hurra! Nu känns det galet bra!


Fick ett bra tips av min man under projektets gång. Om skruven har ett svagt kryss över krysset, som på bilden, så är det Pz-bits som gäller. Den andra sorten, Ph är för vanliga kryss-skruvar.


Det hade jag aldrig kommit ihågom det inte hade varit så här tydligt när man ser själva bitsen. Pz-bitsen har ett extra kryss också. Så självklart egentligen, jag har bara aldrig tänkt på det förr. Inte synat dem så noga. Med rätt bit går det bra mycket lättare. :-)


Och min fina smyckestång fungerar perfekt när de envisa stiften ska tas bort.


Blir ordentligt slut efter en omgång med häftmaskinen och har fortfarande ett hemskt skavsår på mitt pekfinger från att ha dragit tyget. Galet egentligen. 


Det är så skönt att det nu är klart. Nu har vi både stagat upp (ekbiten mellan de främre benen) och sågat till sitsen (var för rund tidigare, tyckte vi) och bytt tyget till ett barnvänligt och avtorkningsbart. Nu fungerar de igen och det känns så bra att ha räddat våra billiga stolar istället för att ge upp och köpa nya.Det var inte så enkelt som jag tänkte den där dagen då vi klickade hem tyget men ekologiskt blev det så det var klart värt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar