måndag 24 september 2012

"Om du är deprimerad, lever du i det förflutna. Om du är orolig, lever du i framtiden. Om du är harmonisk, lever du i nuet."

- Lao Zi

Jag hittade citatet på sidan Kloka citat och kände att det var just vad jag behövde höra. Det ska följa mig denna höst, som en ständig påminnelse. Skulle vilja ha det som mitt mål i livet, att minska ner mängden oro och depression mot en större dos närvaro och harmoni.

Fast som vanlig med citat så är de fina orden grova förenklingar. Måste tyvärr erkänna för mig själv att jag kan stöta på stora sjok av ångest och oro även i nuet. Det beror ju alldeles på vilken situation man är i för tillfället. Ibland kan det kännas lättare att leva i ett hopp om godare framtid... Med andra ord, den mest positiva känslan finns inte alltid att hitta i nuet.

Men verkligheten finns ju alltid där, i nuet.

I en svår situation fick jag höra dessa ord "det är inte hur man har det utan hur man tar det". Brukar tänka på det när livet tar emot. Det blir inte bättre av bittra tankar. Det går ofta att fånga någonting fint i det jobbiga. Slappna av, bromsa upp, gilla läget och utgå ifrån det. Livet kan kännas något lättare då.

Så oavsett om hösten blir tung eller lätt ska jag försöka vara närvarande i nuet och hitta glädje, förtröstan, lycka och något fint i det jag står och är i just då. Hmm, fast hösten, är inte det framtid? Lika bra att börja med harmoni här och nu. Läsa saga med barnen, njuta av att känna deras små varma kroppar krypa upp mot min...Trygghet, närhet, kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar